Monday 16 May 2011

Anak Seorang Pesawah

Hampir seminggu penulis blog antara norma ini senyap tanpa berita..kemana perginya dia?? bz sangat ka dia?? atau dia sakit??

kalau korang nak tahu kemana pergi si penulis blog ni selama seminggu?? Teruskan membaca....haha

Kini aku muncul semula tuk sekian kali, tampil membawa sewarkah bicara buat pembaca blog...ada org baca ka blog aku nih???hmmmmm....ape pun aku akan tetap berkarya, bercerita, berceloteh dan sewaktu dengannya...


SERAK BAJA
Sawah di bumi luas terbentang,
Bekerja keras pagi dan petang,
Hujan dan panas tiadalah pantang,
Rezeki yang halal hidup tidak berhutang

Alangkah mulia jadi petani,
Hidupnya bebas dari jadi kerani,
Makanan mewah beras berguni-guni,
Aman bahagia di samping anak bini



Sebenar aku sibuk dengan kerja2 disawah seminggu dua ni sampai xsempat nak update blog...hmmmm...oleh kerana kesihan terhadap ayahandaku yang hanya sorang diri di sawah pagi petang siang malam...tatkala itu terdetik dihatiku membantu ayahandaku...Untuk pengetahuan semua sekarang ni musim menabur...tu yang sibuk sikit...

Selepas jer abis final aku balik kampung terus aku ke sawah, terhentinya tapak kakiku di pangkal batas sawah, luluh ati melihat sawah yang semak dengan anak padi setinggi paras lututku dek ditinggalkan musim lepas..bagi aku melihat saja pun dah penat,apatah lagi hendak settlekannya...huhhh....sejak dari itu baru ku tahu erti kesusahan dan keperitan yang yang di alami sebagai seorang pesawah..

Bayangkan seharian aku disawah,lemah xbermaya badan aku...rasa mcm org lumpuh..


*pengalaman adalah asam garam hidup*


Subur Hijau Bumi Tuhan

No comments:

Post a Comment